Schooljaar 2018/2019

De eerste prijs werd uitgereikt aan Corné Snoeij, Christiaan Theunisse en Lennart Nijsse van het Guido de Brès (Wartburg College, Rotterdam). Zij hebben hun profielwerkstuk geschreven over het het ontwikkelen van een autonoom schip. De scholieren hebben een autonoom varend scheepje op schaal gemaakt, om dit vervolgens te programmeren en in verschillende sprints te testen en verder te ontwikkelen 

Bekijk hier het profielwerkstuk van Corné, Christiaan en Lennart  

De tweede prijs werd overhandigd aan Mark Kevelam, Florian Tjepkema en Thomas Jansen, scholieren van CSG Het Streek in Ede. De leerlingen deden onderzoek naar het opwekken en meten van golven in een zwembad op een cruiseschip 

Bekijk hier het profielwerkstuk van Mark, Florian en Thomas  

De derde prijs werd uitgereikt op het RSG Lingecollege in Tiel aan Jesse Bregman en Tom GroenhofHet onderzoek van de scholieren werd in opdracht van het bedrijf Metaglas gedaan naar de eisen die nodig zijn voor ramen van oceaancruiseschepen.  

Bekijk hier het profielwerkstuk van Jesse en Tom  

Schooljaar 2017/2018

Tycho Melles, scholier van Het 4e Gymnasium in Amsterdam, onderzocht en ontwierp in het winnende profielwerkstuk de ‘ideale hydrofoils voor een laserzeilboot’ (1e prijs).

Bekijk hier de samenvatting van het profielwerkstuk van Tycho.

De tweede prijs werd uitgereikt op het Tabor College Oscar Romero in Hoorn aan het team scholieren die het profielwerkstuk ‘Operatie duikboot’ inzonden. Het team van Mark Tool, Rob van Santen en Jan Schagen deed onderzoek naar het gebruik van een duikboot die assisteert bij het plaatsen en inspecteren van windmolens en andere onderwaterconstructies.

Bekijk hier het profielwerkstuk van Mark, Rob en Jan.

De derde prijs werd overhandigd aan Nico van der Lelij en Koen Schweers van het Melanchthon Bergschenhoek. Zij deden onderzoek naar het plaatsen van windturbines in opdracht van de internationale waterbouwer Van Oord. Nico en Koen bedachten een manier om windmolens op een snelle, eenvoudige en veilige manier te plaatsen op zee, waarbij er gehesen wordt vanaf een drijvend schip

Bekijk hier het profielwerkstuk van Nico en Koen.

 Schooljaar 2015/2016

Jorik van Nielendestijds 5 vwo aan het Rudolf Steiner College, won in 2017 de eerste prijs: “In mijn profielwerkstuk heb ik gekeken naar de schaalgrootte van containerschepen in 2050. Het was heel leuk om te onderzoeken en tot mijn verrassing won ik ook nog eens de eerste prijs. Van het geldbedrag heb ik mijn rijbewijs gehaald en een mooie laptop voor mijn studie gekocht. 

Bekijk hier het profielwerkstuk van Jorik.